tisdag 17 november 2009

God blåbärskaka i höstrusket

Hej på er allihop.
Har inte riktigt haft tid till att skriva efter helgen men idag har jag inte speciellt mycket att ta mig för. Igår kom Jenny hit på middag och fika, då bjöd jag på spaghetti och köttfärssås och blåbärskaka som fika. Recept kommer längre ner!
Efter ett tag dök även Johnny upp, det var trevligt. Sedan kom även Micke hem från praktiken. På kvällen åkte vi iväg och tränade, jag var på afro såklart och det gick riktigt bra. Det känns att jag varit med ett tag nu, jag börjar lära mig rörelserna och stegen. Idag har jag otrolig träningsvärk i ryggen och axlar.. Tyvärr blir det bara ett pass denna vecka, på torsdag ska vi på födelsedagskalas hos Erik som fyller 23 år!

Idag har jag inget speciellt för mig. Jag ska bara pyssla hemma och kanske träffa Sophie, det vore skönt! Men annars ska jag bara vara hemma... och kanske läsa lite i litteraturen till kurserna. Börjar nytt kursmoment nästa vecka.

Här kommer receptet på blåbärskakan (för att göra kakan icke glutenfri: byt ut mjölmixen till vetemjöl och ta bort fiberhusken) :


3 dl fin glutenfri mjölblandning
1 tsk fiberhusk
2 dl socker
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
150 g smör
2 ägg
1 dl filmjölk eller mjölk

Ett paket icas blåbär

Lägg alla torra ingredienserna i en skål. Skär matfettet i tärningar och lägg i skålen, blanda väl. Tillsätt ägg och fil / mjölken.
Smörj en form och beströ den med kokos eller ströbröd (glutenfritt).
Häll på blåbären och klicka sedan ut smeten på bären.

Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader i 45- 50 min.

2 kommentarer:

  1. Kakmonster som jag är faller jag pladask för smarriga recept.. det låter super gott!
    Kul att du gillar bloggen... det värmer gott i detta höstiga rusk.

    Kramar från Jenny!

    SvaraRadera
  2. jaa han är allt lite mumsig minsann. ;)

    SvaraRadera